Kroon

Ik kijk dromerig naar Anna. Wat wordt ze groot. Ze draagt een schattig pulletje dat me doet terugdenken aan vorige winter. Als ik mijn ogen sluit zie ik Martha in datzelfde pulletje weer vrolijk taterend door ons huis lopen. Op die leeftijd leerde grote zus elke dag een nieuw woordje of toonde ze trots een ingewikkeld kunstje op één been. Ik probeer de zinloze vergelijking tussen mijn twee dochters te verdringen, maar geef op. Zie Anna daar liggen, denk ik bedroefd, zij kan helemaal niets.

Het is hard wanneer ik plots alleen nog maar zie wat Anna niet kan. Het doet pijn, maakt me verdrietig, en toch blijf ik soms enkele dagen te lang ploeteren in die neerwaartse denkspiraal. Binnenkort wordt Anna drie jaar. Haar nakende verjaardag brengt me in een melancholische stemming. Het intrieste gemis triomfeert over de verjaardagsvreugde. Zie me hier zitten, denk ik verslagen, ik kan helemaal niets.

Droevige dagen gaan ook voorbij. Ze lijken alleen langer te duren.

Op 1 december stop ik allerlei lekkers in Anna’s schoolmand, zodat mijn jarige meid haar lieve juffen kan trakteren. ’s Avonds na mijn werk geef ik Anna een zoen en kijk nieuwsgierig in haar mand om te lezen wat de juffen in haar heen-en-weer schriftje neerpenden. Maar… Kijk! Jona glundert. Ze hebben een kroon voor haar gemaakt, knikt hij trots. Ik haal de prachtige kroon voorzichtig uit de mand en staar met open mond naar het onverwachte kunstwerkje in mijn handen. Drie mooie bloemen die een lieveheersbeestje omringen. Ik lees luidop wat er in de bloemen staat geschreven: Hoera – Anna – 3 jaar. Dat staat er. Ik slik. De liefdevolle betekenis en positieve kracht van dit eenvoudige gebaar raken me diep.

Een kroon voor Anna!

Het is een moment dat ik nooit zal vergeten, omdat ik me zo perfect begrepen voelde. Anna beseft niet dat ze jarig is of dat er een kroon voor haar werd gemaakt, maar de kroon was van groot belang voor mij, voor Jona, voor iedereen die Anna omringt. Het gevoel ‘Anna hoort erbij’ was plots fenomenaal sterk aanwezig, daar op dat moment, dankzij die kroon. Mooie momenten moet je koesteren, daarom heb ik de betekenisvolle lieveheersbeestjeskroon ingekaderd. Ze kreeg een mooi plekje in onze keuken.

Lieve juffen, deze verjaardagskroon was werkelijk de figuurlijke kroon op jullie verzorgende dagtaak. Wat ben ik jullie dankbaar, voor veel meer dan jullie vermoeden.

Eén gedachte over “Kroon”

Plaats een reactie